Dag 2 – når oanade höjder.. av svett

Idag skulle jag vara strategisk. Kontrollerade TV-tablån och konstaterade först att jag inte helt registrerat vilka kanaler som faktiskt finns på SATS (utom MTV som jag minns enbart för att jag så intensivt INTE vill se på den, eller förstår varför den finns där, men det är väl för att några löparfreaks blir peppade av antingen åmiga musikvideos eller tjocka/fulla/gravida amerikanska tonåringar). Fick lokalisera Tonårsbossen och Födeavdelningen (eller var det sinnasnekkern?) och utgå från att det var samma kanaler. Valde ut Special Victims Unit 21:30, kändes hyfsat motiverande att springa från våldtäktsmän. Det måste ju vara en okej tid för träning, då kan man äta middag i 19-tiden och hinna smälta den i lugn och ro. Så har jag läst någonstans att det är bra att träna någon timme innan man går och lägger sig, då ska man visst sova väldigt gott (har också läst att man ska träna på morgonen, för då får man så mycket energi utöver dagen….).

Sagt och gjort, jag gav mig ner och hade tryckt på Quick Start i samma sekund som den nostalgiska Law & Order-vinjetten rullade igång.

Har under de 34 minuterna konstaterat:
– jag smälter inte middagen på 2,5 timmar – hade håll i 20 minuter.
– jag har börjat svettas mer.
– jag har slutat skämmas över konstiga ljud som kommer ur mig när det är jobbigt.
– det var lite för spännande med SVU, jag råkade stå kvar i trans ca 10 minuter efter att jag stoppat maskinen och blev tvungen att slöstretcha på maskinen för att mörka det.

Dagens tid blev 34,08 min på 5 km. Skyller på hållets fel, för de 10 sista minuterna sprang jag JÄTTEFORT (enligt mina mått mätta) utan gåpauser. Men vad hände med svetten?? Detta är alltså inte första gången jag tränar, har tränar någorlunda regelbundet sista året, men nu har jag tränat varje dag sen i måndags, och 3 dagar förra veckan.
Efter 10 min trodde jag först det droppade från taket, men det var jag. När jag var färdig såg jag ut som att jag medvetet hällt hela vattenflaskan över mig själv. Jag som trott alla svettbilder varit fake, men det var visst fullt möjligt. Nu är jag livrädd. Hur mycket mer svettproducerande kan jag bli? Hur ser jag ut om 30 dagar eftet en halvtimmes löptur? Kommer jag börja svettas av varje rörelse till vardags också? HJÄLP!
Dessutom slutar jag inte. Eftet att jag kommit hem, duschat, gjort mellanmål och klätt på mig så kom Dag Otto hem, tittade på mig och sa;

“Du ser lite varm ut”.

20130905-233630.jpg

Leave a comment